Eenzaamheid de baas worden doe je zo!

Love & Loneliness

Kaspersky Instagram filter

Jongeren & eenzaamheid

Eenzaamheid is een groeiend probleem onder jongeren (18-24 jaar). Ondanks een grote liefde voor online vriendschappen, zoekt het merendeel relatief weinig contact zodra eenzaamheid de kop op steekt. Dit blijkt uit Kaspersky’s onderzoek naar eenzaamheid & technologie. Films kijken en muziek luisteren staan bovenaan om eenzaamheid tegen te gaan, terwijl vanaf 24 jaar juist vaker wordt gekozen voor een meer sociale oplossing, zoals mensen in real life zien of videobellen.

Jos Ahlers, generatie Z deskundige en auteur van ‘Gen Z. Verlangen naar verandering’, verklaart:
“Sociale media fungeren vaak als een spiegel. Jongeren kijken naar andere jongeren om zichzelf te herkennen en om zelfwaardering te voelen. Wanneer ze zich slecht voelen, kijken ze liever naar binnen dan naar hun eigen (digitale) reflectie.” verklaart Jos Ahlers, generatie Z deskundige en auteur van ‘Gen Z. Verlangen naar verandering’. “Als je ouder wordt raak je die schaamte vaak voor een deel kwijt en snap je dat je hulp buiten jezelf moet zoeken.”

Battle loneliness

1. Geen emoticon, maar een echt gezicht

Ga voor echt contact! Pak die telefoon en voer een lang en goed gesprek of ga videobellen. Uit Kaspersky’s onderzoek blijkt dat we ons het meest eenzaam voelen, wanneer we onze vrienden of familie niet kunnen zien. En zeg nou zelf, praten tegen een echt gezicht is toch veel leuker dan een emoticon via WhatsApp?

2. Niet social kijken, maar social doen

#Lovemylife. Schenk minder aandacht aan het ‘awesome leven’ van anderen op social media, maar richt je op wat jouw leven de moeite waard maakt. Onderzoek toont aan dat social media kan leiden tot depressie en eenzaamheid. Laat je alleen inspireren door social media als het je blij maakt of om contact te leggen. Nog beter: ga voor een social detox en trek de echte wereld in!

3. Van virtual life, naar real life

Ga naar buiten en snuif op die frisse lucht! Wandelen helpt tegen stress, slapeloosheid én depressieve gevoelens. Dus hop, dat bos in - of dat strand op - dat kan natuurlijk ook. Liever niet alleen op pad? Via initiatieven als Gomingle.nl vind je mensen met wie je samen leuke dingen kunt doen.

4. Praat erover, je bent niet de enige!

Voel je je eenzaam? Je bent niet alleen! Uit Kaspersky’s onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de jongeren zich in enige mate eenzaam voelt. Erover praten zorgt voor steun en wellicht ook tot meer contact met lotgenoten.

5. 3x dankbaarheid per dag

Dankbaarheid is goed voor je gezondheid, blijkt uit talloze onderzoeken. Schrijf iedere dag drie dingen op waar je dankbaar voor bent. Dat kunnen ook kleine dingen zijn. Mensen die dit dagelijks herhalen, worden optimistischer. Zo kun je het gevoel van eenzaamheid beter handelen.

6. Niet #taggen, maar zeggen

Je kunt iemand aanspreken door deze te taggen in je social media, maar het is veel leuker om iets persoonlijk aan iemand te vertellen. Deel ook je ‘mood’ eens in real life; het is misschien makkelijker om je gevoel met een tag aan te geven, maar zeg ook eens werkelijk tegen iemand hoe je je voelt.

7. Zoek hulp

Beheerst eenzaamheid jouw leven dermate dat je het echt niet meer ziet zitten? Bel dan eens met de luisterlijn of neem dan contact op met een GGZ-arts bij jou in de buurt.

Love & Loneliness world wide

Over de hele wereld zijn jongeren eenzamer geworden door de uitbraak van COVID-19. Gelukkig leven we in een tijd waarin technologie ons kan helpen om ons minder eenzaam te voelen.

Online de eenzaamheid verdrijven? Hier moet je op letten!

  • Samen Netflixen

    Als je samenwoont met huisgenoten is het vaak wel zo makkelijk om online diensten te delen, zoals je account voor Netflix en Spotify. Ga hierbij wel bewust om met het delen van persoonlijke gegevens, zo voorkom je dat deze bij mensen of groepen terechtkomen die je niet vertrouwt. Bij sommige services kunnen meerdere mensen één abonnement gebruiken zonder wachtwoorden te hoeven delen.

  • Lekker sociaal

    Hou je social media-account van jezelf. Veel sociale netwerken en diensten helpen bij het beschermen tegen diefstal van wachtwoorden. Zoals een tweestapsverificatie (2FA) die zorgt voor een extra beschermlaag. Jouw app vraagt dan, naast je wachtwoord, ook om een eenmalige code die bijvoorbeeld per sms wordt verzonden.

  • Veilig videobellen

    Videobellen is een perfecte manier om eenzaamheid tegen te gaan. Vergeet je niet je webcam en/of microfoon uit te schakelen, zodra je klaar bent? Zo voorkom je dat er iemand meeluistert waarvan je dat niet wilt.

  • Balans tussen on- en offline

    Een op de drie jongeren zit minimaal 5 uur per dag online of op social media. Hoeveel uur per dag zit jij online? Voor meer balans tussen on- en offline activiteiten, kun je in je instellingen van je telefoon of tablet je schermtijd reguleren.